Update ca urmare a publicării Ordonanței de Urgență a Guvernului 32/2020
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 32/2020 a adus câteva modificări precedentului pachet de măsuri de protecție socială în legătură cu chestiuni de dreptul muncii. Unele dintre cele mai relevante modificări pentru angajatori și angajați includ următoarele:
- Societățile care își reduc sau întrerup temporar activitatea ca urmare a epidemiei în timpul stării de urgență pot beneficia de indemnizațiile de la stat pentru șomajul tehnic al angajaților afectați pe baza unei declarații pe propria răspundere (deci certificatele de urgență nu mai sunt cerute).
- Facilitatea pentru alte societăți care au suferit o reducere a veniturilor a fost abrogată (deci numai reducerea sau întreruperea activității pare să dea dreptul la indemnizație).
- Nici un angajat care are mai multe contracte de muncă nu beneficiază de indemnizație dacă cel puțin un contract rămâne activ pe durata stării de urgență. Dacă toate contractele sale de muncă sunt suspendate, beneficiile se vor calcula la cel mai avantajos contract.
- Angajatorii trebuie să depună cererea pentru indemnizația pentru șomajul tehnic în luna curentă pentru luna precedentă. Plata se primește de angajator în 15 zile (în loc de 30 de zile cum era reglementat anterior) de la depunerea cererii.
- Dacă angajatorii își permit, aceștia pot suplimenta indemnizația primită de la stat.
26 martie 2020
Update ca urmare a publicării Ordonanței de Urgență a Guvernului 30/2020
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 30/2020 (Ordonanța de Urgență) a introdus un set de măsuri de protecție socială în contextul epidemiei de Covid-19. Câteva detalii suplimentare față de articolul nostru din data de 20 martie 2020, astfel cum sunt evidențiate de Ordonanța de Urgență:
- Cum pot angajatorii afectați de o reducere a activității ca urmare a epidemiei de Covid-19 și care nu pot să achite compensația pentru șomajul tehnic din cauza dificultăților financiare cauzate de aceste circumstanțe să beneficieze de facilitățile oferite de stat? Acești angajatori pot beneficia de plata compensației pentru șomajul tehnic de către stat pe baza unei declarații conform căreia (i) încasările din luna precedentă au scăzut cu cel puțin 25% raportat la media încasărilor pentru ianuarie-februarie 2020 și (ii) nu au capacitatea de a achita salariile tuturor angajaților. Modelul declarației urmează să fie emis de Ministerul Muncii și Protecției Sociale împreună cu Ministerul Fondurilor Europene. Facilitatea poate să acopere maximum 75% din angajații cu contracte de muncă active la data de 21 martie 2020 (data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență) pentru fiecare societate afectată.
- Compensația primită de către oricare categorie de beneficiari de la stat pentru șomajul tehnic (i.e. cei menționați atât in paragraful 2.a cât și cei menționați în paragraful 2.b din articolul nostru initial pe acest subiect) face obiectul impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii (cu excepția contribuției asigurătorii pentru muncă).
- Cum ar trebui să depună cererea un angajator care dorește să beneficieze de facilitatea pentru șomajul tehnic? Prin e-mail, la agenția județeană pentru ocuparea forței de muncă în circumscripția căreia își are sediul angajatorul, cu respectarea modelelor de cerere atașate Ordonanței de Urgență și cu atașarea listei angajaților care beneficiază de această compensație.
20 martie 2020
Ca urmare a decretului prezidențial din data de 16 martie 2020 prin care a fost declarată starea de urgență pe teritoriul României pentru următoarele 30 de zile, precum și a altor măsuri de urgență care au condus la suspendarea și reducerea activității pentru mulți agenți economici, din ce în ce mai multe societăți comerciale au decis să trimită salariații acasă în așa numitul șomaj tehnic. Dar ce presupune acest lucru și cum susține statul societățile afectate?
1. Ce este șomajul tehnic?
Șomajul tehnic este reprezentat de întreruperea/reducerea temporară a activității pentru motive economice, structurale și tehnologice sau similare, care poate duce la suspendarea contractelor individuale de muncă pe baza deciziei unilaterale a angajatorului. În mod obișnuit, indemnizația de 75% din salariul de bază de care beneficiază salariații afectați este plătită de către angajator, din fondul de salarii.
Având în vedere circumstanțele actuale ale stării de urgență, statul român a adoptat câteva măsuri excepționale, menite să susțină acordarea indemnizației de șomaj tehnic pentru anumite categorii de angajatori afectați. Documentele oficiale urmează să fie publicate în Monitorul Oficial, dar să vedem câteva aspecte care rezultă din informațiile publicate pe site-ul Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
2. Ce angajatori pot beneficia de fonduri publice pentru plata indemnizației de șomaj tehnic?
a. Angajatorii afectați de întreruperea totală sau parțială a activității conform deciziilor adoptate de către autoritățile competente (e.g. hoteluri, restaurante, instituții de spectacol închise total sau parțial conform prevederilor legale, ca urmare a epidemiei). O condiție pentru a beneficia de indemnizația de șomaj este deținerea așa-numitului certificat pentru situații de urgență, emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri la solicitarea angajatorilor interesați și pe baza documentelor justificative.
b. Angajatorii afectați de reducerea activității din cauza apariției Covid-19 și care nu au capacitatea financiară să asigure plata tuturor salariilor către salariați din cauza dificultăților financiare care decurg din aceste circumstanțe (pe baza documentelor justificative). Să vedem dacă pachetul legislativ care va fi publicat include anumite criterii specifice menite să asigure că acest principiu este aplicat corect sau lasă loc abuzului.
3. Care este cuantumul indemnizației de care pot beneficia angajatorii în cazul șomajului tehnic?
Indemnizația lunară promisă de statul român ca parte din pachetul financiar de urgență este de 75% din salariul de bază pentru fiecare salariat afectat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, prevăzut de Legea nr. 6/2020 cu privire la bugetul asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 (75% din cuantumul de 5,429 RON, respectiv 4.071,75 RON pentru fiecare salariat afectat).
4. Alte condiții pentru accesarea fondurilor?
a. Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație din bugetul asigurărilor sociale de șomaj se efectuează în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației complete.
b. În cazul reducerii activității, indemnizația pentru șomaj tehnic se poate acorda cu privire la maxim 75% dintre salariații cu contracte individuale de muncă active în cadrul angajatorului afectat.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.