În contextul stării de urgență declarate prin Decretul Președintelui României nr. 195/2020 (Decretul) și procedurile de achiziție publică, asemenea majorității domeniilor de activitate, au suferit transformări. În funcție de obiectul lor, unele proceduri de atribuire au devenit mai simple și mai rapide (cele de echipamente și materiale medicale), în vreme ce altele au fost anulate (acolo unde procedura viza activități care au fost suspendate, cum ar fi competițiile sportive). De asemenea, în cazul contestării actelor emise de autoritățile contractante și mai apoi deciziilor Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), procedurile ar putea fi suspendate pe termen lung, deoarece procedura de soluționare a plângerii împotriva deciziilor CNSC nu a fost considerată de către toate instanțele judecătorești o cauză de urgență deosebită, spre a putea fi judecată în această perioadă.
Achiziționarea directă a echipamentelor și materialelor medicale. Controlul exercitat de ANAP
Potrivit Decretului, pe perioada stării de urgență, autoritățile publice centrale, precum și entitățile juridice în care statul este acționar majoritar, pot achiziționa în mod direct materiale și echipamente necesare combaterii epidemiei COVID-19. De asemenea, direcțiile de sănătate publică și unitățile sanitare au posibilitatea să procure prin procedură de achiziție directă materiale și echipamente necesare în perioada pandemiei.
În cazul achiziției de medicamente de către unitățile sanitare pentru tratarea pacienților cu COVID-19, prețurile medicamentelor pot depăși prețurile maximale aprobate de Ministerul Sănătății, însă, pe perioada stării de urgență, aceste prețuri se pot plafona, în limita prețului mediu din ultimele 3 luni înaintea declarării stării de urgență.
În acest context, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a emis un comunicat de presă privind controlul acestor achiziții directe. Astfel, ANAP precizează că autoritățile contractante vor verifica încadrarea în prevederile Decretului și vor justifica modul în care achizițiile respective contribuie la combaterea epidemiei COVID-19. În plus, ANAP va putea monitoriza aceste proceduri de achiziții directe, autoritățile contractante având obligații de informare a ANAP privind achizițiile directe bazate pe Decret.
Referitor la achiziția de echipamente individuale de protecție necesare în contextul epidemiei provocate de COVID-19 este util să precizăm că inclusiv Comisia Europeană a organizat o procedură de achiziție publică comună pentru procurarea acestor echipamente necesare în 25 de state membre.
Desfășurarea procedurilor de atribuire. Soluționarea contestațiilor la nivelul CNSC
În ceea ce privește procedurile de atribuire în desfășurare la momentul instituirii stării de urgență, acestea urmează să își continue cursul normal, cu anumite excepții, cum ar fi, situațiile în care licitația nu mai prezintă interes sau nu mai este de actualitate pentru autoritatea contractantă, pe fondul suspendării activității economice vizate.
CNSC își continuă activitatea de soluționare a contestațiilor împotriva actelor emise de autoritățile contractante inclusiv pe perioada stării de urgență, însă a emis o serie de recomandări privind lucrul cu publicul în vederea prevenirii răspândirii COVID-19. Astfel, documentele vor fi transmise către CNSC prin poștă sau curierat rapid, iar pentru asigurarea celerității, acestea vor putea fi mai întâi transmise prin poștă electronică sau fax. De asemenea, accesul publicului în registratura CNSC și posibilitatea părților de a studia dosarele aflate pe rolul CNSC au fost limitate.
În plus, CNSC a confirmat, informal, faptul că în această perioadă nu mai au loc audieri.
Soluționarea plângerilor de către instanțele de judecată
Decretul prevede continuarea activității de judecată numai în cauzele de urgență deosebită (restul cauzelor fiind suspendate), lista acestor cauze urgente fiind stabilită de colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție și respectiv de colegiile de conducere ale celor cincisprezece curți de apel.
Deși Decretul prevede acordarea de îndrumări de către Consiliul Superior al Magistraturii, în vederea asigurării unei practici unitare cu privire la modul de stabilire a cauzelor care se judecă pe durata stării de urgență, am observat totuși existența unor diferențe de abordare între curțile de apel în ceea ce privește litigiile din materia achizițiilor publice. Astfel, în vreme ce Curtea de Apel București consideră urgente doar litigiile vizând procedurile de achiziție directă prevăzute în Decret, la nivelul Curții de Apel Cluj s-a decis continuarea judecății pentru toate procedurile vizând achiziții publice, fie ele sau nu vizate de Decret.
Suspendarea judecării plângerii împotriva deciziei CNSC poate avea ca efect inclusiv suspendarea procedurii de atribuire, dacă autoritatea contractantă consideră necesar acest lucru.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.