Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 (Legea Măsurilor în Starea de Alertă) a fost adoptată în data de 15 mai 2020, în scopul continuării asigurării unei protecții adecvate pe durata stării de alertă. Legea Măsurilor în Starea de Alertă a intrat în vigoare în data de 18 mai 2020.
Starea de alertă a fost implementată pentru o perioadă de 30 zile prin Hotărârea nr. 24 din 14 mai 2020 a Comitetului Național pentru Situații de Urgență.
Legea Măsurilor în Starea de Alertă implementează măsuri și restricții cu privire la diverse domenii, inclusiv insolvența, ce au apărut ca o necesitate în contextul impactului negativ al pandemiei asupra economiei și îndeosebi asupra întreprinderilor mici și mijlocii. Expunerea de motive a proiectului de lege prevede faptul că măsuri similare au fost adoptate și de alte State Membre UE, precum Germania, Franța, Lituania ori Estonia.
Cele mai importante modificări aduse de Legea Măsurilor în Starea de Alertă Legii nr. 85 din 25 iunie 2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență (Legea Insolvenței) se referă la:
- Pe durata stării de alertă, debitorul aflat în stare de insolvență are dreptul, însă nu și obligația, de a formula cerere pentru deschiderea procedurii de insolvență; termenul de 30 de zile în interiorul căruia debitorul are obligația legală de a formula cererea de deschidere a procedurii de insolvență va începe să curgă de la data încetării stării de alertă (față de data apariției stării de insolvență, astfel cum prevede Legea Insolvenței).
- În cazul în care debitorul aflat în stare de insolvență și-a întrerupt parțial ori total activitatea ca urmare a măsurilor adoptate pe durata stării de urgență/stării de alertă:
- Valoarea-prag (i.e. cuantumul minim al creanțelor ce declanșează obligația de a formula cerere de deschidere a procedurii de insolvență) a fost crescută de la 40.000 RON (aprox. 8.300 EUR) la 50.000 RON (aprox. 10.400 EUR).
- Creditorii care doresc să formuleze o cerere de deschidere a procedurii de insolvență trebuie ca în prealabil să încerce, de o manieră rezonabilă, să negocieze cu debitorul în vederea încheierii unei convenții de plată.
- O serie de termene prevăzute de Legea Insolvenței au fost extinse, precum:
- Termenul prevăzut pentru satisfacerea creanțelor stabilite prin planul de concordat preventiv aflat în executare la data intrării în vigoare a Legii Măsurilor în Starea de Alertă a fost extins cu două luni;
- Perioada de observație (i.e. perioada dintre data deschiderii procedurii de insolvență și data confirmării planului de reorganizare) care se află în derulare la data intrării în vigoare a Legii Măsurilor în Starea de Alertă a fost extinsă cu trei luni;
- Perioada pentru implementarea planului de reorganizare care se află în executare la data intrării în vigoare a Legii Măsurilor în Starea de Alertă a fost extinsă cu două luni.
În situația în care debitorul aflat în stare de insolvență și-a întrerupt parțial sau total activitatea ca urmare a măsurilor adoptate pe durata stării de urgență/stării de alertă, această perioadă poate fi extinsă, fără a depăși însă o durată totală de cinci ani ori, alternativ, debitorul poate solicita judecătorului sindic suspendarea executării planului de reorganizare pentru o perioadă ce nu poate depăși două luni.
*Această ePublicație este furnizată de Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA în scop exclusiv de informare și nu reprezintă asistență juridică sau o ofertă pentru acordarea de asistență juridică. Distribuirea acestui document nu dă naștere unei relații avocat-client. În cazul în care doriți să solicitați asistență juridică cu privire la oricare dintre aspectele analizate în acest document, vă rugăm să vă adresați persoanei obișnuite de contact în cadrul Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA la +40 31 405 7777.